Accessory
Etimologia: segurament del b. ll. scaccus, alteració de l’àr. persa šāh ‘rei’, a través d’un *sciaccus, schaccus amb so palatal, influït per scachus ‘botí’, del frànc. *sk’ak 1a font: 1045
Body
-
masculí
- Figura quadrada.
- Casella o quadre d’un tauler d’escacs, de dames, etc., d’un escut o peça escacats, etc.
-
jocs d’entreteniment
- plural Joc de taula que disputen dos contrincants amb trenta-dues peces movibles o escacs sobre un escaquer.
- plural Les peces del joc d’escacs.
- donar (o fer) escac (al rei, a la reina, etc.) Posar un dels jugadors d’escacs una peça en una casella des d’on pot matar el rei, la reina, etc., de l’adversari en una sola jugada.
- escac! (o escac al rei!) Expressió amb què un jugador d’escacs ha d’advertir obligatòriament a l’altre que el rei d’aquest està en escac.
- escac i mat Mat.
- escac i mat! Expressió emprada en el joc d’escacs per a indicar que el rei que està en escac no el pot eludir, i per tant la partida és acabada.
- estar (el rei) en escac Estar amenaçat el rei, en el joc d’escacs, d’ésser matat per una peça contrària en una sola jugada.