Es mostren 6 resultats

-cicle

-cicle

cicle1


<ptr type="DIEC_2nd_ed"/>
<title type="display">cicle</title><lbl type="homograph">1</lbl>

Accessory
Homòfon: sicle
Etimologia: del ll. cyclus, i aquest, del gr. kýklos ‘cercle’ 1a font: 1803, DEst.
Body
    masculí
  1. Període de temps en què s’acompleixen una sèrie d’esdeveniments o de fenòmens fins a arribar a un des del qual tornen a produir-se en el mateix ordre. El cicle de les hores. Cicle litúrgic.
  2. física Sèrie de fases i de canvis efectuats segons una successió ordenada, mitjançant la qual un mecanisme, una substància o un sistema són obligats, periòdicament o no, a tornar a les condicions inicials.
  3. motors Sèrie d’operacions efectuades pels gasos operants al cilindre que es repeteixen periòdicament.
  4. Sèrie d’actes celebrats dins un any acadèmic, un curs, etc.
  5. biologia
    1. Ritme.
    2. cicle biològic (o vital) Conjunt de canvis que experimenta un organisme o una sèrie de generacions d’organismes des de la fecundació de l’ou fins a la producció de gàmetes.
  6. botànica
    1. Verticil.
    2. En fil·lotaxi, nombre de membres d’una espira generatriu.
  7. física
    1. Part d’un fenomen periòdic que té lloc durant un període.
    2. cicle per segon [símbol c/s] Hertz.
  8. informàtica Cada una de les repeticions d’un bucle.
  9. literatura Conjunt de tradicions èpiques sorgides entorn d’una mateixa època o d’un personatge històric o llegendari.
  10. química Anell.
  11. cicle de Krebs bioquímica Conjunt de reaccions que s’esdevenen de manera cíclica i que tenen com a finalitat la degradació d’acetilcoenzim A fins a diòxid de carboni i aigua, amb aprofitament de l’energia alliberada per a sintetitzar trifosfat d’adenosina.
  12. cicle econòmic economia Interval de temps que inclou períodes alternatius de prosperitat i de depressió econòmiques i que generalment comprèn les fases d’expansió, recessió, depressió i recuperació.



  13. Vegeu també:
    cicle2

cicle1

cicle2

cicle2

Traducció

protó-protó, cicle


<title type="display">protó-protó, cicle</title>

Body
física atòmica i astrofísica Encadenament de les tres reaccions nuclears de fusió que poden tenir lloc de manera natural en un estel, on és format heli a partir d’hidrogen i és emesa una certa quantitat d’energia. També rep el nom de cicle de Critchfield.

protó-protó, cicle

pentosa-fosfat, cicle de la

pentosa-fosfat, cicle de la

tricarboxílic, cicle de l’àcid

tricarboxílic, cicle de l’àcid