Accessory
Etimologia: doblet de rínxol, del mateix mot it. que n’és l’origen, riccio, a través d’una primera forma més ant. risso, o bé del cast. rizo, del mateix origen it 1a font: s. XVIII
Body
-
[plural rissos]
masculí
- Rull, rínxol.
- per extensió aeronàutica Bucle.
-
marina, marítim
- Cadascun dels cordills que tenen les veles, cosits a la faixa de rissos, que serveixen per a aferrar un tros de vela de manera que resti reduïda la seva superfície exposada al vent.
- Cadascun dels trossos d’una vela que poden ésser aferrats amb els rissos.
- faixa de rissos Tira de lona que és cosida, a tall de reforç, a cadascuna de les cares d’una vela tot al llarg de les rengleres de rissos.
- amollar rissos Desaferrar els rissos per tal d’augmentar la superfície d’una vela exposada al vent.
- prendre rissos Aferrar un tros de vela amb els rissos.
- indústria tèxtil Teixit de cotó en el qual un segon ordit forma baguetes o anelletes, en una cara o en totes dues; rus.