Accessory
Etimologia: del ll. fŏrātus, -ūs ‘perforació’, der. de forare ‘foradar’ 1a font: s. XIII
Body
-
masculí
-
- Obertura que travessa un cos o s’hi fica endins. Fer un forat a la paret. Fer-se un forat als pantalons, al barret. El forat del pany. El forat d’una agulla. Els forats del nas. Mirar per un forat.
- fer forat (en un menjar) Menjar-ne molt.
- fer un forat (en un patrimoni, una herència, etc.) Despendre’n una bona part.
- fer un forat per tapar-ne un altre Fer un mal per reparar-ne un altre.
- forat de la metxa construcció naval Obertura petita quadrada que hi ha a la paramola, on s’engalta la metxa d’un arbre en una embarcació.
- forat del botaló construcció naval Forat rodó practicat a l’orla de la proa d’una barca de mitjana, a la banda d’estribord, per on passa el botaló.
- forat de lleteirol metal·lúrgia Forat que hi havia en el forn de la farga catalana entre els dos lleteirols i la restanca, per on s’escolaven les escòries líquides.
- forat d’home tecnologia Obertura que hi ha en alguns aparells o instal·lacions (filtres, columnes, etc.) de grans dimensions, que té la grandària suficient perquè pugui introduir-s’hi un home per a poder efectuar les reparacions, les inspeccions, etc.
- forat occipital anatomia animal Gran orifici ovalat de l’os occipital, que comunica la caixa cranial amb el conducte vertebral i dona pas al bulb raquidi, a les artèries vertebrals i al nervi espinal.
- màquina de fer forats oficis manuals i tecnologia trepant 3.
- tapar un forat figuradament Reparar una pèrdua.
-
- Lloc amagat, especialment entre muntanyes.
- Coll estret.
- electrònica En un semiconductor, nom que rep una partícula “aparent” que representa la vacant deixada en l’enllaç del cristall per un electró alliberat i que es comporta com si fos una nova partícula lliure amb una càrrega electrònica positiva i una massa comparable a la de l’electró.
-
esports
- En el golf, obertura cilíndrica situada en la superfície del green dins la qual el jugador ha d’introduir la bola.
- Terreny delimitat d’un camp de golf que inclou un lloc de sortida, un carrer, obstacles, un green i el rough adjacent.
- forat blanc astrofísica Entitat astronòmica hipotètica que seria una font contínua de matèria i radiació, localitzada en un punt singular de l’espaitemps.
- forat d’aigüera jocs d’entreteniment En el joc del botxí, la part més enclotada de l’os, oposada a la que s’anomena panxa.
- forat negre astrofísica Darrer estadi de la vida d’un estel de gran massa.