Accessory
Etimologia: del ll. latro, -ōnis ‘guàrdia de corps, mercenari; lladre, bandit’, a partir del nominatiu, diferentment de lladró, que prové de l’acusatiu; un dels pocs mots que en cat. ant. conservaren doble forma, per al cas recte i el cas oblic 1a font: s. XIV, Llull
Body
-
masculí i femení
- Persona que roba. Un lladre de camí ral. És un lladre de gallines.
- figuradament Que car! Aquest botiguer és un lladre.
- com un lladre locució adverbial Expressió usada per a indicar que hom menja, treballa, corre, etc., molt, extraordinàriament. Sempre que va a dinar, s’atipa com un lladre.
- el lladre es pensa que tots roben Refrany que vol dir que el qui té males intencions sol malpensar dels altres.
- entre lladres no es perd res col·loquialment Frase humorística que es diu quan hom troba inesperadament allò que tothom havia cercat debades.
- masculí popularment Cremallot que es tomba i fa fondre irregularment un ciri, una espelma, etc.
- masculí popularment electrotècnia Dispositiu de connexió amb tres derivacions, que permet de connectar fins a tres clavilles en una mateixa presa de corrent.
- masculí arts gràfiques Cos que, interposant-se entre el motlle tipogràfic i el paper, impedeix parcialment l’estampació.
- masculí indústria tèxtil Cilindre alimentador de la carda proveït de guarniment de dents de serra i que passa les fibres a la bota.